onsdag den 23. december 2015

Lakridsfudge

I min familie er størstedelen af flokken utroligt glade for lakrids, men jeg er altså ikke 100% med på den. Bevares, jeg synes det smager godt, men jeg er altså mere til vingummi og chokolade. Efter min søster har fået glutenallergi, er der en del lakrids hun skal holde sig fra, idet der er hvede i. Hun har derfor bestemt sig for at lave denne lakridsfudge til juleslikket.


Ingredienser:
1 ds kondenseret mælk
450 g rørsukker
1 1/2 dl sødmæl
110 g smør
2 spsk lakridssirup
2-3 spsk lakridspulver
3 tsk lakridsgranulat
evt. 4 tsk salmiakpulver, hvis du vil have den mere som saltlakrids

Hæld kondenseret mælk, rørsukker, smør og sødmælk i en gryde, og lad det smelte sammen. Når det koger hældes lakridssirup i. Lad det koge til massen når 120 grader, og tag gryden af.
Hæld massen i en skål, og lad det stå og køle et par minutter. Massen kan så se skilt ud, men det arter sig når den piskes.
Tilsæt lakridspulver og -granulat, og pisk i 15 min. Husk at smage til undervejs. Massen sætter sig hurtigt, så hæld den i et fad med bagepapir, og glat det ud. laget skal være ca 15 mm tykt. Lad det køle i køleskab i 3-4 timer, inden du skærer ud med en kniv varmet under hanen, så får du flottere kanter.
Opbevar gerne i køleskab!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar