søndag den 13. juli 2014

Fathead Pizza og kickstart

SÅ! Nu fik jeg endelig prøvet fathead pizzaen - en pizza med ret så sprød bund, og som jeg efterhånden er stødt på ret mange gange her på internettet.



Egentlig har jeg længe gerne villet lave den, men der har ikke været meget overskud til at afprøve og eksperimentere med nye retter i mit køkken. Jeg har længe forsømt at få spist ordentligt LCHF, alle mine hovedmåltider har været helt efter bogen, men jeg har spist alt muligt andet ind imellem måltiderne. For det meste har det været nogle hurtige kulhydrater, både i form af brød, kage, kartofler og slik. Ikke så smart
Lige så længe som jeg har spist "forkert", har jeg også forsøgt at komme tilbage til, den for mig, bedre livsstil, men er faldet i fælden nærmest dagligt. Jeg har været enormt frustreret over det, hvilket ikke ligefrem hjælper på den gode energi omkring kosten - det blev en ond cirkel.

Men, nu har jeg i dag haft en rigtig god start. Jeg kan mærke jeg har fået ny energi til at komme ordentligt fra start, og i dag har jeg spist det jeg skal og må, og intet andet! Og jeg har ikke lyst til andet og mere mad nu, jeg har ingen sukkertrang haft i dag.

Og rent faktisk ved jeg hvor denne energi kommer fra, hvilket betyder, at det bliver lettere at bibeholde energien og de gode kostvaner fremover.
Jeg har gennem hele weekenden haft besøg af en gammel og meget kær ven, som jeg hverken har set eller talt med temmelig længe. Men det var slet ikke til at mærke. Hele weekenden har været fantastisk med tivoli-tur og koncert, sol, afslapning og masser af snak og hygge. Som tilflytter til Randers kender jeg ikke rigtig nogen her, og det kan jeg mærke i hverdagen. Jeg havde helt glemt hvor vigtigt det er at få set sine venner og lave noget socialt. Derfor har denne weekend betydet enormt meget - mine sociale batterier er blevet ladet op, og jeg er HELT klar til at få gjort noget ved kosten!

Tilbage til pizzaen - uh, det var bare noget helt andet end blomkålspizza, som jeg ellers er virkelig glad for, det er en af mine yndlingsretter. Bunden er meget brød-agtig, sprød, og ret nem at lave.


Fathead pizzabund
200 g revet ost
50 g philadelphia
15 g pofibre
1 æg
1 tsk oregano

Varm ovnen til 200 grader.
Smelt ost og philadelphia langsomt i en gryde. Det vil ikke blive flydende, men til en blød klump. Bland mandelmel, pofibre, oregano og æg i, og rør godt igennem. Ælt gerne lidt med hænderne.
Rul dejen tyndt ud mellem 2 stykker bagepapir, og prik bunden med en gaffel. Bag den i ca 8 minutter, eller til den er gylden.
Pynt nu pizzaen med dit yndlingsfyld. Jeg brugte tomatsovs, lufttørret skinke, champignon, squash og mozzarella ost.
Bag til osten er smeltet, og velbekomme!

Dette indlæg indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar