tirsdag den 22. juli 2014

Sommerferie og sommertærte


Aaahhh! Så fik jeg også endelig sommerferie. Har 3 uger, og det er første gang i flere år, at jeg kan holde en god lang sommerferie.
Egentlig har jeg ikke mange planer for min sommerferie, især ikke her de første 2 uger. Dog har jeg det mål, at skulle have godt gang i træning. Og indtil videre går det meget godt, har været nede at træne de sidste to dage, og regner med at skulle træne 5-6 dage om ugen her i løbet af ferien - så ender det vist med at blive en vane. En god vane!

En anden ting jeg skal, er at passe hus. Mine forældre er væk på ferie, og da de har både høns, kat og kæmpe køkkenhave, er der brug for at blive set til huset. Men det har nu også sine fordele, idet haven bugner med lækre ting, som jeg bare skal tage og spise af. For eksempel har jeg plukket kilovis af ærter og blåbær, stikkelsbær, masser af agurker og squash, og flere forskellige slags salat.
LÆKKERT! Siger jeg bare.

Alle disse lækre sager skal selvfølgelig spises, og jeg fik lyst til at lave en sommertærte med bær. Det endte med en blanding af stikkelsbær og blåbær, og den blev meget lækker! Andre bær kan selvfølgelig også bruges.

Tærte med sommerbær
150 blød smør
75 g sukrin gold
50 g fedtreduceret mandelmel
50 g kokosfibre
1 tsk vaniliepulver
1 tsk bagepulver
1 æg

Fyld:
ca. 500-700 g friske sommerbær, her er der brugt blåbær og stikkelsbær
4 tsk sukrin gold
50 g blød smør




Varm ovnen til 200 grader
Bland først de tørre ingredienser, og tilsæt derefter det bløde smør. Rør godt rundt, og bland til sidst æg i.
Pres dejen ud i en smurt tærteform, og skulle der være lidt dej til over, kan det gemmes og og bruges til at pynte tærten med.
Bag tærtebunden kort i 5-7 minutter.

Skyl og rens bærrene, stikkelsbær skal nippes i begge ender. Fordel dem over bunden, så de når godt op til kanten.
Bland sukrin og sukker til remonce, og fordel små klatter ud over bærrene.
Bag nu tærten i 15 minutter, og dæk den med sølvpapir, og giv den yderligere 15 minutter, eller til bærrene er helt møre.

Lad tærten køle lidt af inden den sereveres, f.eks. med lidt hjemmelavet is, flødeskum eller, som her,  mascarponecreme til.


Dette indlæg indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar