torsdag den 14. august 2014

Lækker brownie

For ca et år siden, før jeg startede med denne blog, afprøvede jeg en helt fantastisk brownie. Den endte dog med at blive ret dyr, idet der skulle bruges mandelsmør, og jeg fandt kun et lille og dyrt glas hos min lokale øko-pusher. Jeg har ofte tænkt på selv at få det lavet, men det er aldrig blevet til noget.
For nogle uger siden var jeg så tilfældigvis i Bazar Vest i Aarhus, et fantastisk sted med stort grønt- og frugtmarked, spændende butikker, og et virkelig godt supermarked med masser af varer fra mellemøsten. Dette supermarked har efterhånden fået et temmelig stort udvalg af produkter fra Aurion, Bigodan og Rapunzel, herunder mandelsmør. Og det er altså billigt! 100kr for 500g mandelsmør!
(Hermed et tip til alle i Aarhus-området - tjek det store supermarked i Bazar Vest ud)

Straks kom jeg til at tænke på den lækre brownie, og i går aftes blev det endelig tid ti at få bagt.
Og den er altså lige så god som jeg husker! Kagen er helt uden mejeriprodukter, og helt uden melerstatinger.





Brownien var dog ikke det eneste rigtig gode i denne hårde opstarts-uge efter ferien, med ny skolereform og nye børn. Jeg faldt over et opslag fra Tatjanas hjemmeside omkring hendes onlineforløb. Jeg har tidligere luret på det, men har ikke haft råd. Men nu tilbød hun et gratis 10-ugers forløb med online rådgivning, mod at man havde en blog, og skrev indlæg om processen. Jeg er simpelthen så glad for at være blevet valgt som deltager, og glæder mig helt utroligt meget til at komme igang d. 4. september.
Vil du vide mere om forløbet, kan du læse her!



Brownie
2 dl mandelsmør
1/2 dl kokosolie
1/2 dl kakao
2 tsk bagepulver
2 æg
1 tsk vanilie
en god håndfuld mandler, eller andre nødder
evt. lidt hakket mørkt orange-chokolade

Varm ovnen til 180 grader.
Rist mandlerne let på en varm pande, og hak dem groft.
Bland mandelsmør, olie, kakao, bagepulver, æg og vanilie, du kan evt. bruge en stavblender.
Tilsæt chokolade og mandler, rør runft, og hæld dejen ud i en form. Jeg brugte et lille fad.
Bag til kagen lige præcis danner skorpe på toppen.



Jeg serverede flødeskum og jordbær coulís til!
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar