lørdag den 13. september 2014

Om Lindyhop, onlineforløb og god mad

I dag er jeg startet til min nye motionsform - Lindyhop!
Lindyhop er en danseart fra 20'erne, som egentlig er blandet er flere dansestile, herunder charleston.
Jeg er startet i Aarhus, og for at kunne starte på ugentlig basis, skal man have deltaget i et weekendkursus. Jeg har nu taget første dag, en dag med 5 timers dans, og i morgen kommer endnu en dag.
Det er helt vildt sjovt, og pulsen er oppe hele tiden. Desuden er der en del sociale arrangementer med dans hver uge forskellige steder i aarhus. Det bliver i hvert fald rigtig godt for mig at gå til.
Hvis du har lyst til at se nogle meget dygtige dansere, kan du se hvor vildt Lindyhop kan være, i videoen herunder.


Så er vi jo også ved at være igennem de første 10 dage på Tatjanas Onlineforløb. Jeg synes stadig det går godt, der har ikke været megen sukkertrang. Dog gjorde jeg en stor opdagelse i onsdags, efter en meget hård dag på arbejde, hvor jeg blev slået af en elev, nemlig at sukkertrangen for mig er mest psykisk. I det sekund jeg fik fri, kom de. Det var synd for mig, og jeg havde i hvert fald fortjent det oven på sådan en oplevelse. Sammen med sukkertrangen kom faktisk også en shoppetrang!
Jeg valgte dog ikke at følge nogen af dem, selvom det var meget svært. Et af midlerne var tanken om at skulle på inspirationskursus i bålmad hos Anne Hjernøe fra Annemad.
Det var også bare helt vildt spændende, og vi lavede utrolig lækker mad: Grillede fisk med fyld af æbler og løg, Grillede grøntsager og flødestuvede svampe - alt sammen noget der passede lige ind i madplanen. Der var nok til at kunne spise sig mæt, så der skulle ikke tænkes på aftensmad for mit vedkommende.
Kurset var arrangeret af ØKO Løft og Københavns Madhus, måske de også arrangerer madkurser nær dig?
Hvis du vil vide mere om Tatjanas online vægttabsforløb, kan du læse om det her.

Torsdag var jeg inspireret til madlaving, og havde især lyst til bagning. Der skulle bages stenalderbrød, og så havde jeg set en ny opskrift på knækbrød hos Jane Faerber. Jeg bagte dem, og de var virkelig nemme, og meget lækre. Desuden er der chia frø i, og dem har jeg en del stående af, uden at vide lige hvad jeg skal bruge dem til(er ikke vil med chia-grøden). De smager fantastisk med smør og ost på.
Opskriften bringer jeg her:

 Chia Knækbrød

2 dl vand
1 dl chiafrø
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekerner
1 1/2 dl græskarkerner
1 tsk salt

Varm ovnen til 160 grader.
Hæld vand og chiafrø i en skål, og lad det trække 10-15 minutter, så det bliver en geleklump.
Bland de sidste ingredienser i, og evt. lidt mere vand, hvis massen er for tør.
Bred massen ud på en bageplade med en ske eller dejskraber, og bag i ca en time.
Du kan vælge at skære brødet i firkanter inden bagningen med en pizzaskærer, eller bare knæk det fra hinanden bagefter.

En af de ting, der så ikke går helt som det skal, er morgenmaden. Jeg har aldrig været god til at spise morgenmad, og det svinger meget med appetitten. For tiden kan jeg kun få tykmælk iblandet lidt fløde og blendede brombær/hindbær, samt blåbær og hørfrø på toppen. Ikke det mest lowcarb, men da det ikke giver mig sukkercrawings i løbet af dagen, og holder mig mæt indtil frokost, fortsætter jeg nok bare med at spise det. Og pænt ser det jo ud!

Endelig vil jeg også lige vise nogle utroligt lækre cookies jeg har lavet. De er lavet på macademianødder og brunet smør, og jeg har lavet dem før. Disse er i en chocolate chip version, og de smager helt vildt godt. Prøv også disse versioner med lakrids og chokolade.

Chocolate Chip Cookies
75 g macademianødder
30 g sukrin gold
1 æg
1 tsk vaniliepulver
100 g smør
1 nip salt
30 g mørk chokolade, mindst 80%

Rist nødderne på en pande til de er let gyldne, og køl dem derefter helt ned.
Smelt smøret på en pande, og lad det blive let brunt. Det skal dufte lidt nødde-agtigt.
Hak de kolde nødder i en minnihakker, pas dog på det ikke bliver til smør.
Bland æg, sukrin, vanilie og salt i, og rør godt rundt, inden det let afkølede smør tilsættes.
Hak chokoladen, og bland i til sidst.

Med en teske laves klatter på bagepair, og kagerne bages i 6-8 minutter ved 160 grader.
Når de er let gyldne i kanten, er de færdige.



Dette indlæg indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar