lørdag den 14. september 2013

Croque Monsieur eller bare ren og skær parisertoast


Jeg har for alvor taget hytteostklatter til mig. De fiberrige pandekager med få ingredienser, kan bruges til lige det man nu synes, f.eks. som søde pandekager med bær og flødeskum, som små pizzabunde, eller som min favorit lige nu : "toastbrød".
Klatter er ikke så rammende et ord, men det bedste jeg lige kunne finde: den svenske betegnelse er "kesopletter".

Det er virkelig simpelt at lave klatterne:
1 æg
125 g hytteost
1-1½ spsk loppefrøskaller
1 knsp salt

Det hele blendes med stavblenderen, og steges i smør på panden ved lav temperatur. De skal have omkring 5 minutter på hver side.


Jeg plejer at lave en ordentlig portion, og stiller dem i køleskabet, så er de nemme lige at lune til morgenmad.
Lige nu bruger jeg mest klatterne til toast, og det smager fantastisk.

Efter klatterne er blevet vendt første gang, lægger jeg en skive kød, tomatskiver og godt med ost på, og når klatterne er færdige, er det bare at samle toasten.
De er fremragende som morgenmad, mellemmåltid eller kolde i madpakken. Og har du lavet klatter i forvejen, kan du bare lune hele samlingen i mikrobølgeovnen. Det fungerer helt fint.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar