søndag den 29. september 2013

Fyld spisekammeret - gerne med æbler!

Jeg er typen der synes et spisekammer er noget af det bedste at have i sit hjem. Jeg bor desværre i lejlighed med verdens mindste køkken, og har ikke noget spisekammer. Alt hvad jeg har af skabsplads er fyldt, og meget af det er med mad.
I et spisekammer kan man opbevare alverdens ting, og det er godt, når man elsker at producere sine egne safter, marmelader og andre gode sager. Der er nok også lidt landlig idyl og romantik over det, og det er jeg, som landpige, tilhænger af.
Jeg er derfor fast besluttet på, at jeg en gang i fremtiden skal bo et sted med spisekammer. Gerne to faktisk! Et i forbindelse med køkkenet, hvor alle hverdagsting opbevares, og et køligt, frostfrit ét, hvor havens grøntsager og frugt kan gemmes under vinteren

Jeg er voldsomt glad for æbler, og det er noget af det, jeg gerne ville fylde mit spisekammer med. Og lige nu er det i den grad sæson! Jeg har ingen æbletræer selv, men hop en tur på cyklen, og man finder hurtigt æbletræer der kan plukkes af. Jeg foretrækker æble med en god blanding af syre og sødme, og gerne med meget smag.

Ingid Marie, Cox Orange og Fillippa er rigtig gode spiseæbler, de har en fin syre. De er også fremragende at bruge til kage og grød. Ananasæbler er meget søde, og holder ikke ret længe. De er dog gode at blande med andre til most, og rigtig gode til æblegrød.
Belle de Boskoop er et meget lækkert madæble. De kan gemmes længe, og forbliver ret pæne. I min familie koger vi dem i en sukker-vanilie lage til jul, og serverer dem kolde med ribsgele til juleanden. Og det er de meget velegnede til, da de er ret faste i kødet.

Det bedste er at få æbler plukket i haven eller vildt, de har en fantastisk aroma. Men skal jeg købe, bliver det oftest Pink Lady. De er meget milde i smagen, let syrlige, ret saftige, og så holder de længe i køleskabet. De er gode til salat.
Et æble jeg dog ALDRIG kunne finde på at købe, er de helt almindelige grønne Golden Delicious. De er simpelthen for kedelige og for sure. De smager ikke af noget!

I sidste uge lavede jeg æblechips af nogle æbler jeg havde fået. Jeg er ikke klar over hvad det var for nogen, men det var forskellige sorter, det kunne jeg smage på æblechipsene.
Jeg fik ikke brugt alle dem jeg havde, så i dag har jeg lavet en omgang æblesmør. Æblesmør er en tyk, filtreret og godt krydret marmelade. Det fungerer ret godt på et stykke kernebrød. Det er heldigvis nemt at lave, for det passer sig selv det meste af tiden.

Du skal bruge:
gode æbler, gerne af blandet sort
sukrin gold
kanel
kardemomme
vaniliepulver
atamon

Skær æblerne i stykker og put dem i en gryde. Både skræl, stilk og kernehus skal med, da de indeholder et naturligt tykningsmiddel kaldet pektin. Det er med til at give smøret dets tykke konsistens.
Jeg fyldte en gryde med ca. 2 liter æblestykker.
Hæld lidt vand i gryden, og lad det koge til æblestykkerne er helt møre.
Grøden skal nu igennem en si, og sørg for, at alt den gode æblegrød kommer med, så kun skræl og kerner er tilbage i sigten.
Til min portion kom jeg 4 store spiseskefulde sukrin gold i, men det er et spørgsmål om tilsmagning.
Tilsæt kanel, kardemomme og vanilie efter smag, og lad massen koge ind et par timer. Den skal kraftigt reduceres, til den bliver godt tyk.
Skold nogle syltetøjsglas, og skyld dem i atamon, så sikrer du sig en længere holdbarhedstid.
Hæld æblesmøret på glas og luk dem med det samme.

Værsgod, lige klar til at spise, gemme eller brug det evt. som en gave :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar