lørdag den 14. september 2013

Test af kage #2

Muffins i uendelige variationer

Som sagt tester jeg kager til mine bedsteforældres forestående guldbryllup. Og der findes jo flere kategorier af kage, f.eks. kage til dessert og kage til kaffebord.
Gårsdagens chokoladekage går klart und under dessert-kategorien, men disse frugtmuffins er nok mere til kaffebordet.
Jeg har fundet mig en grundopskrift til muffins:

4 æg
4 spsk sukrin gold (tilsæt evt. lidt mere hvis du gerne vil have en mere sød kage)
2 tsk vaniliepulver
120 gr smeltet smør
1 dl piskefløde
2 dl mandelmel fra Funktionel Mad
2 dl almindeligt mandelmel
2 spsk loppefrøskaller
2 tsk bagepulver

Forvarm ovnen til 175 grader.
Æggene piske meget luftige med sukrin og vanilie. Smøret smeltes, og tilsættes æggemassen med piskefløden.
Bland de tørre ingredienser, og fold dem sammen med resten.

Og her er det så, at man kan variere ud i en uendelighed med krydderier, frugt, nødder, bær og chokolade.
Jeg delte dejen i to, og lavede to varianter: muffins med æble og kanel, og muffins med brombær.
I den ene portion dej tilsatte jeg 2 tsk stødt kanel og 1 æble skåret i tern.
Den anden tilsatte jeg 100 g frosne brombær.


Her er dem med brombær...

...og dem med æble og kanel!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar