tirsdag den 29. oktober 2013

Chokoladeproblemer

Jeg elsker chokolade, men har de sidste mange måneder haft svært ved at spise det. Jeg kan godt lide smagen, men det føles som om, at det vokser i munden på mig, og jeg er nødt til at spytte det ud! Ikke sjovt!
Jeg har derfor kigget på forskellige løsninger til et chokoladealternativ. Jeg har haft prøvet raw chokoladeovertrukne morbær, som egentlig smagte fantastisk, men hvor der var tilstrækkeligt chokolade på, til at også de voksede i min mund.

I en helsekost i latinerkvarteret i Aarhus kan man få noget lækkert dadelslik, både med chokolade, appelsin, chili, pebermynte og lakridssmag. Og det er bare vildt lækkert.
Jeg har derfor lavet min egen version:

Dadelfudge
Til grundmassen skal der bruges:
250 g tørrede dadler uden sten
100 g hasselnødder
50 g tranebær
25 g revet kokos
4 spsk kokosolie
2 spsk kakao
1 tsk vanilie

Rist hasselnødderne på panden, til de dufter dejligt ristede. Dæk dadlerne med kogende vand, og lad dem stå i en halv time. Så bliver de blødt godt op.
Gnid skallerne af hasselnødderne, og giv dem en tur i minihakkeren eller blenderen, så det bliver til fint ristet mel.
Hæld vandet fra dadlerne, og klip dem i mindre stykker. Tilsæt tranebær, kokosolie, revet kokos, kakao og vanilie, og giv det hele en ordentlig tur med stavblenderen. Massen skal blive lind og ensartet. Tilsæt til sidst hasselnødemelet, og rør godt rundt.
Når grundmassen er færdig, kan smagsvarianterne nu laves:

Lakridsfudge:
Tilsæt lakridspulver til smagen er rigtig.

Chokoladefudge:
Tilsæt yderligere kakao, og smag til

Appelsinfudge:
Tilsæt revet skal af øko appelsin. Erstat evt lidt af kokosolien med appelsinsaft

Mintfudge:
Tilsæt et par dråber pebermynteolie

Chilifudge:
Tilsæt lidt fint stødt chilipulver


Stil massen i køleskabet til den bliver hårdere, gerne en times tid. Form eller tril massen til kugler, eller hvordan du nu synes de skal se ud.
Massen kan også fordeles i et fad med bagepapir, så de kan skæres ud i små barer.
Pynt evt. med kokos, kakaopulver, lakridspulver, frysetørrede hindbær, eller andet.

Opbevar i køleskab.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar