torsdag den 17. oktober 2013

Nem og lækker 3 retters menu

Jeg elsker at have gæster, da det giver mulighed for at lave mad til mere end bare én. Så når jeg får gæster, giver jeg den rigtig gas. Lørdag havde jeg besøg, og jeg skulle selvfølgelig have gang i gryderne.
Denne gang blev det til 3 retter: jordskokkesuppe til forret, lammekrone til hovedret, og chokoladekage med hjemmelavet is til dessert. Maden blev så lækker, og selskabet så hyggeligt, at jeg rent glemte at få taget billeder, men mon ikke jeg får lavet retterne igen senere, og så kommer der selvfølgelig billeder på.


Jordskokkesuppe:
Jordskokker må vi heldigvis gerne spise på LCHF, og det er jeg glad for. Tidligere havde jeg et lettere traumatiseret forhold til jordskokker, men så fik jeg en dejlig jordskokkesuppe. Tricket er fløde!
Du skal bruge:
700 g jordskokker
vand
bouillonterning
fløde
salt og peber

Skræl jordskokkerne, så bliver suppen fin og lys. Skær dem i stykker, og kog dem i en gryde, kun lige dækket med vand. Tilsæt en bouillon terning. Laver du din egen fond, så brug den i stedet for vand.
Når jordskokkerne er kogt helt møre, skal hele massen blendes. Tilsæt salt, peber og fløde efter smag og behag.
Server suppen med ristede græskarkernerbasilikumpesto og sprødstegt bacon.


Lammekrone:

Jeg er meget glad for lam, og det er generelt lidt federe, hvilket jo er perfekt til LCHF. Ofte er det lammekølle eller lammeculotte jeg får lavet, men jeg fandt nogle fine lammekroner på tilbud.
De er meget nemme at tilberede:

Varm ovnen til 200 grader
Brun lammekronerne i smør på en meget varm pande. Læg kronerne i et ildfast fad, og læg en blanding af knust hvidløg, salt og peber på kødet. Læg evt. et par kviste timian eller rosmarin ved.
Kronerne skal have 15-20 min, og hvile i mindst 10 min. inden de skæres ud.

Server f.eks. med tzatziki, salat eller ovnbagte pastinak-fritter.




Hjemmelavet flødeis
Is er jo cirka den bedste dessert overhovedet, og det er heldigvis ret nemt at lave.
Jeg fik lavet mig en dejlig omgang vanilieis og en med chokolade.
Når jeg laver is er det med en basis på helt almindelig råcreme, hvilket jo i sig selv er et fantastisk tilbehør til desserter. Derfra kan den varieres i alle mulige forskellige smage.

Der skal bruges:
4 æggeblommer
½ l piskefløde
2 spsk sødning
1½ tsk vaniliepulver

Pisk æg og sødning til en luftig og lys æggesnaps. Hvis der bruges en grovkornet sødning, f.eks. sukrin gold eller kokossukker, skal det lige en tur i en minihakker eller morteren først. Jeg brugte agavesirup til min is.
Pisk vanilien i. Pisk fløden, og vend æggesnaps og flødeskum sammen.
Hæld råcremen i en plasticbøtte, og stil i fryseren. Rør evt. efter hver halve time, så krystalliserer isen ikke så meget.

Chokoladeis:
Smelt 100 g chokolade (eller mere, hvis smagen ønskes kraftigere), og bland en smule fløde i, så den køler lidt ned. Bland chokoladen og råcremen, og frys ned.

Der kan også tilsættes chokoladestykker, lakridspulver, blendede jordbær med frysetøj i, nødder, eller andet du lige synes er lækkert i is.

Jeg serverede min is sammen med de dejlige chokoladekager og lidt frugt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar