mandag den 17. februar 2014

Banana!

En all-time favorite efter jeg startede på LCHF, er Janes bananbrød. Jeg er generelt ikke stor fan af banan, men med bananbrødet er der ramt plet.
Jeg kan både spise det til morgenmad og til dessert, og jeg synes at jordbær og flødeskum klæder det helt eminent.


Da kokos ikke er min bedste ven, og derfor aldrig har kokosmælk i huset, bruger jeg i stedet fløde i brødet, ligesom jeg også har skiftet valnødderne ud. Denne opskrift er derfor min variant af Janes bananbrød:

100 g smeltet smør
2-3 modne bananer
1 dl fløde
4 æg
3 dadler uden sten
1 spsk kanel
 tsk kardemomme
1 tsk vaniliepulver
2 tsk bagepulver
6 tsk loppefrøskaller
2 dl kokosfibre*
100 g grofthakkede mandler og hasselnødder
100 g grofthakket chokolade med høj kakaoprocent

Opvarm ovnen til 200 grader.
Blend banner, fløde, æg og dadler til en tynd masse, vær opmærksom på, at dadlerne er lidt sværere at få hakket i små stykker.
Hæld massen i en skål, og tilsæt smør, kanel, kardemomme og vanilie. Bland bagepulver og kokosfibre, og bland i massen sammen med loppefrøskalller. Dejen bliver ret fast med det samme. Tilsæt chokolade og nødder, og rør godt rundt.

Beklæd en rugbrødsform med bagepapir, og kom dejen i. Bages i 30 minutter.
Brødet kan spises både koldt fra køleskabet, og lunt. Som sagt foretrækker jeg det med en klat flødeskum på, og også gerne en omgang jordbær.


*Dette indlæg indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar