søndag den 2. februar 2014

Pulled pork

Så blev det min tur til at få afprøvet pulled pork, hvilket jeg først for nyligt har smagt (ja, jeg er temmelig meget bagud i madtrenden, i know!).
Og hvor er det bare lækkert! Og nemt at lave, det passer jo sig selv. Det passer fint ind i min lungebetændte hverdag!
Det tager dog tid, og det bedste er at starte dagen før, så svinefileten har tid til at trække smag fra rubben. Denne opskrift er stærkt inspireret af Janes, dog tilpasset de ingredienser jeg havde stående.



Pulled Pork:
1 nakkefilet, 2-3 kilo
1 portion rub
1 portion stegesovs


Rub:
2-3 fed hvidløg, knust
2 spsk røget paprika
1 spsk paprika
1 spsk spidskommen
1 spsk oregano
1/2 spsk gurkemeje
1 chilli, skåret i små stykker
2 spsk salt
friskkværnet peber

Bland alle ingredienserne godt sammen, og gnid den grundigt ind i svinefileten. Læg den i en tætlukkende pose, og stil den i køleskabet natten over for at trække.





Stegesovs: 

1 dåse hakkede tomater
1 dåse tomatkoncentrat
2-3 fed hvidløg
1 chilli
skal og saft af en 1 øko-lime
2 spsk glutenfri soya
1 spsk kokossukker
1 spsk karry
2 spsk røget paprika
2-3 spsk salt
1/2 dl æblecidereddike
1 skvæt rødvin
friskkværnet peber

Tænd ovnen på 120 grader
Bland alle ingredienser sammen, og giv det en tur med stavblenderen, til en ensartet masse. Hæld halvdelen i en stor stegegryde/stegeso, og læg nakkefileten i. Fordel resten af saucen over stegen, og stil den i ovnen. Lad kødet stege i 6-7 timer.
Tag kødet ud af ovnen, og læg det i et fad. Træk kødet fra hinanden med gafler, og hæld lidt af stegesovsen over.



Nu er jeg bare på ingen måder vild med coleslaw, jeg tror det er sennepssmagen i dressingen. Heldigvis fungerer pulled pork burger fint med mayo, salat, agurk og en gang ost!
Find opskriften på burgerboller her.

Der er temmelig meget stegesovs til overs, og jeg vil de næste par dage overveje om ikke det kan bruges til et eller andet lækkert!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar