lørdag den 1. februar 2014

Gisou og Vitaminvand

Med Janes nye bog i hånden, fik jeg sat igang i et par lækkerier i dag:
Jeg skal endelig have prøvet at lave pulled pork, og med nakkefilet på tilbud i Føtex, var det oplagt her i weekenden. Så nu ligger der en kæmpe steg på 2,7 kilo i køleskabet og trækker smag af en krydderirub. Hele baduljen skulle være klar til aftensmad i morgen søndag.
Også i køleskabet står en vitaminvand - denne med lime og øko-jordbær!



Til aftensmad i dag fik jeg lavet en ordentlig spand gisou. Gisou er en ret som jeg lærte at kende gennem en DDV-kur for år tilbage. Men den holder 100%, og kan sagtens bruges i LCHF sammenhæng. Denne er lavet med lam og oksekød, for det havde jeg i fryseren, og især det hakkede lam bringer fedtprocenten højt op.

Gisou
500 gram hakket kød (lam eller oksekød, med god fedtprocent)
1/2 hvidkål
4-5 gulerødder
1 stort løg
1-2 spsk karry (karry er meget forskellig i styrke og smag)
smør
salt og peber

Smelt smøret i en gryde, og drys karry i. Brun karryen godt af sammen med løg. tilsæt kød, og lad det brune godt af. Snit hvidkålen - ikke for fint, og lad det stege med et par minutter. Bliv ikke forskrækket over hvor meget kålen fylder, det falder meget sammen. Tilsæt lidt vand, så det ikke brænder tør i gryden, og lad retten småsimre 30-40 minutter.
Skræl gulerødderne, og skær dem i stykker. Lad gulerødderne koge med i 10-15 minutter, og smag til med salt og peber.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar