tirsdag den 26. november 2013

3 slags marcipan

Jeg er blevet inspireret af Tatjana, og har også lavet mig en ordentlig omgang marcipan. Jeg forsøgte mig først med hendes opskrift på orangemarcipan, dog med en lille ændring i mængden af mandelessens og appelsinsaft.
Derefter måtte jeg prøve den med mokka og baileys, men da sidstnævnte ingrediens ikke kunne skaffes, blev det i stedet til mokka og cognac marcipan
Og endelig fik jeg lavet en portion eksotisk marcipan med passionsfrugt, denne gang min egen "opfindelse".
Opskrifterne er her:

Orangemarcipan
150 g smuttede mandler
skal af ½ appelsin
saft af 1 appelsin
3 dråber mandelessens fra Urtegården
2 spsk sukrin gold
1 spsk contreau
mørk chokolade

Hak mandlerne fint i en minihakker eller foodprocessor, og tilsæt de andre ingredienser. Lad det køre igennem godt og grundigt, til massen samler sig.
Form marcipanen, og overtræk med mørk chokolade.
Jeg har pyntet mine med små strimler af kandiseret appelsinskræl.





Marcipan med mokka og cognac
150 g smuttede mandler
1½ spsk instant kaffe rørt ud i lidt kogende vand
2 spsk cognac
3 dråber mandelessens fra Urtegården
3 spsk sukrin gold
mørk chokolade

Hak mandlerne fint i en foodprocessor eller minihakker. Tilsæt de andre ingredienser, og lad massen køre godt igennem. Saml massen med hænderne, form marcipanen, og overtræk med mørk chokolade. Disse er pyntet med hakkede mandler.


Eksotisk marcipan med passionsfrugt, og mango-chili overtræk
150 g smuttede mandler
3 modne passionsfrugter
2 spsk sukrin gold
3 dråber mandelessens fra Urtegården
mørk chokolade med mango og chili

Hak mandlerne fint i en minihakker eller foodprocessor. Sigt saften fra passionsfrugten, og bland det i mandlerne sammen med sukrin og mandelessens. Kør det god sammen til marcipanen samler sig. Form og overtræk med mango-chili chokolade. Her er pyntet med frysetørret hindbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar