onsdag den 6. november 2013

Yndlingssalat - rødkål

Jeg kan virkelig godt lide rødkål - altså i rå form. jeg er ikke tilhænger af den sure syltede, stegte eller kogte rødkål man får til jul. Jeg plejer derfor at lave en meget lækker og utroligt nem rå rødkålssalat til mig selv. Det er ultimativt min yndlingssalat, og jeg laver den forholdsvis ofte. Salaten indeholder kvædegele, men også den gode æblegelé eller ribsgelé kan bruges.Kvædegeleen er bedst, det giver en lidt anderledes smag end med æble, til gengæld har jeg ikke fundet et sted at købe kvædegelé endnu, man skal altså selv kaste sig ud i at lave det, eller kende nogen der gør.
Opskriften vil jeg gerne dele:

Rødkålssalat
½ rødkål
1-2 æbler
en håndfuld hasselnødder
frugtgelé


Rist hasselnødderne på en pande, og lad dem køle af. Nul skallerne af, og hak dem groft.
Snit rødkålen meget fint, evt. på et mandolinjern eller i en foodprocessor. Jo finere des bedre.
Skær æblerne i små tern, og bland med rødkålen.
Mariner det hele i gelé, så det hele får en fin glinsende finish. Det kræver et par spiseskefulde.

Drys hakkede hasselnødder på toppen, og server!
Salaten skal opbevares på køl, og kan ikke holde sig ret lang tid, formentlig ikke mere end til dagen efter, så gærer den pga. geleen.




Jeg fik i dag min salat med en omgang stegt flæsk - det smager simpelthen SÅ godt!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar