onsdag den 6. november 2013

Kokoscrumble til f.eks. æblekage

Da jeg flyttede ind i min nuværende lejlighed, var det midt i æblesæsonen. Min kære mor slæbte kilovis af æbler med til mig, og var så fantastisk, at lave dem til æblegrød, imens jeg samlede mit klædeskab i samarbejde med min far. Så fryseren blev i løbet af ingen tid fyldt med lækker æblegrød. I dag fik jeg og min søster så taget hul på den sidste portion.
Jeg er typen der bedst kan lide min æblegrød med lidt knas på toppen. I gamle dage (læs: før LCHF) ville jeg have drysset med hjemmelavet müsli eller med lidt honningristede havregryn. Men den går jo ikke længere. I stedet fik jeg lavet mig en dejlig crumble-topping med kokos og hasselnødder.

Kokoscrumble
1 spsk smør
en god håndfuld hasselnødder
1 dl revet kokos
1 spsk sukrin gold

Rist hasselnødderne til de dufter dejligt, og har fået lidt farve. Når de har kølet lidt af, nulres skallerne af, og nødderne hakkes.
Smelt smør og sukrin på panden, og tilsæt kokos samt nødder. Rist til det bliver sprødt og gyldent.

 Det er en dejlig topping til æblekage, men er også fremragende til lidt græsk yoghurt eller andet.
Den kan fint opbevares i et par dage eller længere i et glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar