lørdag den 25. januar 2014

Fantastiske chickpea-fritters eller kikærte-fritter

Jeg så forleden et afsnit af Masterchef Australia, hvor der blev lavet nogle såkaldte chickpea-fritters. Den er en let og luftig form for falafler, og som kan varieres i mange smagsvarianter.
Nu er kikærter jo ikke en del af en striks LCHF diæt, da de er ret kulhydratholdige. De er dog en del af en lowcarb-diæt, eller en KISS-diæt, da deres GI ikke er så højt.
Dog har jeg det fint med at inddrage det i mon kost en gang imellem i moderate mængder. For eksempel i form af disse chickpea-fritters med parmesan og hvidløg. For pokker hvor de smagte godt - pure heaven!
Jeg frygter at de kan blive meget afhængighedsskabende, heldigvis kræver de lidt arbejde.
Jeg forestiller mig, at de er helt fantastiske som en lækker snack, især med en krydret urte-dip til.



Chickpea-fritters
300 g kikærtemel
1 liter hønsebuillon
2 tsk citronsaft
1 spsk olivenolie
lidt salt

100 g fint revet parmesan
1 fed hvidløg

vegetabilsk olie til dybstegning

Bland ingredienserne sammen i en gryde, og giv det en tur med stavblenderen. Varm den ret flydende mass op, til det tykner, bliver blankt og begynder at boble i overfladen. Lad det køle af en times tid.
Varm olien op i en gryde, til omkring 130 grader. Lad små klatter kikærtemos falde ned i olien, og lad dem stege gyldne og luftige i olien.

I stedet for parmesan og hvidløg, kan man bruge persille og spidskommen, eller hvad man lige har lyst til.

Synes du det er for meget med dybstegning, kan de også steges på panden. I så fald bliver de noget tungere i det - mere som falafler.



5 kommentarer:

  1. Hvad gør jeg forkert? Mine fnuller bare til der kun er fnuller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være fordi olien ikke er varm nok. Der var også nogle af mine der endte sådan. Og der var lidt der fnuldrede ved dem alle. Men jeg vil tro at det er temperaturen på olien!

      Slet
    2. Jeg fik det løst ved at stege i 190 grader olie og bruge en tsk til at "forme"med. Og de smagte S..... godt

      Slet
    3. Det er godt at høre, at det lykkedes for dig!

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet