fredag den 3. januar 2014

Godt nytår!


Så kom jeg også vel ind i det nye år - 2 dages arbejde skulle lige overstås, inden jeg synes der var overskud til et indlæg igen.
Og med et nyt år, er det også tid til at se tilbage på det gamle - og hvilket år 2013 var! Det har været temmelig turbulent for mit vedkommende.
Hele foråret forløb forholdsvis godt, uden de store forandringer, dog med bedsteveninden i Finland, hvilket betød et helt halvt år uden at se hende! Tough stuff!

Jeg fik også et løftet øjenbryn af sygeplejersken hos lægen, da hun tørt konstaterede, at min BMI lå for højt, og at jeg blev puttet i boksen som overvægtig. Pyh, som om jeg ikke vidste, at det ikke var godt nok. Under alle omstændigheder gav det mig et lille spark bagi, og jeg tabte hele (!) 2 kg... Ikke ligefrem nok til at kravle ud af den kasse. Desuden var det jo alt for hårdt - jeg var jo aldrig rigtig mæt.

De 2 kilo røg på igen efter påskeferien - mit arbejde fyldte for meget i hverdagen: overarbejde, underbemanding og for stort et ansvar at bære alene. Jeg mærkede stressen komme snigende, jeg sov dårligt og spiste lort, billedligt talt.
Det førte mig til to afgørende beslutninger:
1. Jeg søgte nyt job, og fik det. Fra stor kommunal børnehave, til lille privat børnehave.
2. En weekend i begyndelsen af juni opdagede jeg LCHF - her behøves ingen større præsentation, men Jane, du reddede mig sgu!

Jeg tabte mig hurtigt, og sov straks meget bedre. Jeg fik ny energi og selvtilliden tilbage.
Men den forsvandt snart igen - efter 2 mdr. på "drømmejobbet" blev jeg pludselig, og uden nogen forvarsler, fyret. Jeg vidste ikke, og ved stadig ikke, hvad årsagen til min fyring var, men mit liv gik kortvarigt i stå. Kroppen reagerede straks på fyringen, og overskuddet forsvandt. Jeg forsøgte så vidt muligt at leve efter LCHF-principperne, men det blev kun delvist. Det mentale overskud var ikke til stede, men det lykkedes mig alligevel at holde vægten. Det er jeg meget stolt af, og det er for tiden kilde til ny energi.

I slutningen af november rykkede hele min situation sig fra totalt usikker, til fuldstændig sikker - jeg fik igen et job, faktisk to (kæmpe selvtillidsboost lige dér)!
Jeg valgte det ene, det jeg virkelig gerne ville have, noget jeg virkelig kunne brænde for - pædagog i SFO og indskoling. Nu har jeg været der en måned, og det er fantastisk! Jeg glæder mig til at gå på arbejde hver dag med spændende udfordringer, dejlige børn og søde kolleger.

NU er jeg for alvor klar til 2014, som jeg er sikker på KUN kan blive et fantastisk år, og jeg er klar til at starte på en frisk. Bring it on!

Nytårsmenuen
Ja, den må vi hellere lige runde også. Jeg fejrede nytår på mit gamle kollegie i Kgs. Lyngby - et dejligt gensyn. Nogle initiativrige unge kollegianere havde planlagt en fin aften, dog med en knap så fin menu: Kulhydrater med kulhydrater på, nærmere betegnet butterdej og risotto.
Efter mavepinen d. 23- december, skulle jeg ikke nyde noget af tunge risretter. Jeg fik derfor sammensat min egen LCHF-venlige nytårsmenu:
Laksetatar til forret, blomkåls-risotto med hummersovs og rejer til hovedret, og chokoladekage til dessert.
Risottoen blev ikke 100% vellykket, så det er ikke en opskrift jeg vil bringe her, den skal lige videreudvikles på.
Chokoladekagen var en succes, men den var også afprøvet før.

Opskriften på laksetatar vil jeg dog gerne dele, da det smager fantastisk!


Laksetatar
Du skal bruge:

3 stykker fersk laks uden skind (husk at det skal have været frossen)
1 lille rødløg
1 håndfuld små kapers
citron
salt og peber

Skær laksen i meget små stykker, snit rødløg fint, og hak de små kapers. Bland det hele sammen, og smag til med salt, peber og citron lige inden servering.

Jeg spiste mit på et stykke ristet lowcarb-brød fra Norge, samt salat.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar